לפי מקורות יודעי דבר, ישראל היא בן 30 המדינות המובילות בשימוש בפייסבוק, ביחס לגודל האוכלוסייה.
בישראל ישנם מעל 1,000,000 משתמשים- חלקם פעילים יותר או פחות- והם מהווים 14.77% בקירוב מהאוכלוסייה.
"לתפעל" פרופיל בפייסבוק, זה מאוד פשוט היות והממשק הינו ידידותי ומתרגלים אליו ולעקרונות של הרשת עם הזמן. עם זאת, ישנם כללי התנהגות שאינם כתובים בשום מקום- בזהה לכללים בפורום או בצ`ט, אותם יש ללמוד. הדבר דומה לנהיגה- לתפעל רכב זה פשוט. להשתלב בתנועה ולצפות התנהגות של אחרים- זה כבר הרבה יותר מורכב. רוב בני האדם מצליחים לתפעל את האוטו ברמה די דומה- בסיסית וזהה, אולם נהג מוכשר הוא זה המצליח להשתלב בתנועה בחוכמה (למען הסר ספק- המשפט האחרון מתייחס לזכר ונקבה כאחד).
האם אפשר לשווק מוצרים ושירותים בפייסבוק?
ברור שכן.
אבל עם תשובה זו, הרשו לי להקדים בקצרה: כל בעל פרופיל בפייסבוק עוסק בשיווק. שיווק עצמי/אישי.
אנו נכנסים לרשת החברתית לא רק כדי לשמוע אחרים ולהתעדכן במה שעבר על האנשים אשר מעניינים אותנו, אלא אנו נכנסים גם כדי לעדכן אחרים במה שעובר עלינו. מעבר למידע האינפורמטיבי גרידא שאנו רוצים שחברינו ידעו, יש לנו אינטרס מובהק (או חבוי-תלוי איזה אדם תשאלו) ליצור לעצמנו תדמית אינטרנטית / ווירטואלית אשר נגזרת מדמותנו האמיתית. כמו כן, בני אדם תמיד שמחים לקבל חיזוקים- אחת מהתכונות הבולטות ברשתות החברתיות.
שיווק עצמי/אישי- בשביל מה זה טוב? למה אנו זקוקים לזה?
שורות ווירטואליות רבות נכתבו בנושא ולו בגלל העובדה שתופעת הפייסבוק והגודל שלה בהחלט הפתיעו את העולם. אני, אישית, לא פסיכולוג ולכן אני אנסה לפרוש את ההסבר הפשוט וההגיוני- בעיניי:
1. הצורך בחיבור- קחו למשל את הטלפון הסלולרי, שהופך למחשב כף יד, נגן MP3, מציג יישומי אופיס,
מסרונים, מיילים ועוד. התוצאה- המכשיר הנייד שלנו, ככל שעוברות השנים, מחבר אותנו אל יותר
פלטפורמות וצורות של תקשורת. כך גם פייסבוק- רשת חברתית הופכת אותנו למחוברים יותר לאנשים
המעניינים אותנו.
2. הצורך במידע- מידע הוא כוח. מידע על חברים שלך- הוא כוח שאפשר לעשות בו שימוש מועיל. למשל-
לקשר בין שני חברים שלך אשר לאחד ישנו צורך ולשני יש את הפתרון. כנ"ל לגביי תזכורן תאריכי ימי
הולדת- מאז שיש פייסבוק הוא דואג שאתם תדעו, לא תשכחו ותעשו שימוש מועיל בידע שאולי נשכח מכם.
3. הרחבת המעגל החברתי לצרכי ידידות, נטוורקינג והכרויות רומנטיות מכל הסוגים. הפייסבוק עושה
את החיים מאוד קלים באם ברצוננו לבצע פעולות אלו. תראו לי עוד אתר הכרויות שבו עוד לפני שאתם
פונים אל האדם, אתם רואים אותו בשלל אלבומי תמונות- בצילומי יום, לילה, עם חברים, בפרופיל, מקדימה,
מאחורה ובבגד ים, תוך כדי שהמשנה האישיותית שלו פרושה בפניכם בתוספת פרטים אישיים, הטעם
במוזיקה, רשימת חברים (ובכללם חברים משותפים!), הגיגים ומה לא. עם פייסבוק כל כך לעשות סינון
מראש ולצמצם את הסיכוי ל-"אכזבה" או ל-"פילטור מוטעה" ולא משנה מהי המטרה החברתית שלכם.
4. אבק של כוכבים- היכולת להחליף מסרים עם דמויות מוכרות ואהובות, "לגעת בתהילה".
5. סיפוק הצורך להשמיע- לקבל במה, לבלוט, לפרסם ולבצע פבליזציה לעצמנו. עם פייסבוק, "לרוץ ולספר
לחבר`ה" מעולם לא היה קל ונגיש יותר.
המעבר מ- "שיווק עצמי" ל-"שיווק עסקי" בפייסבוק
מהבחינה הזו, המעבר הנ"ל זהה להמרת גולש אשר מגיע לאתר שלכם לצורך סקרנות בלבד, ומוצא את עצמו רוכש את אחד מהמוצרים או השירותים שלכם. גם כאן, צריך לעשות זאת בעדינות בתבונה.
ניתן לחלק את הפלטפורמות אשר פייסבוק מציעה למשתמשים שלה, לשני סוגים: פלטפורמה חינמית, ופלטפורמה בתשלום (בזהה לעיקרון ה- PPC של גוגל).
הפלטפורמה החינמית כוללת: פרופיל אישי ו/או דף עסקי. ההבדל העיקרי בין השניים הוא שלפרופיל האישי אתה מצרף חברים או שחברים מבקשים לצרף אותך. בדף העסקי (מה שממש מכונה "פייסבוק פייג`ס") משתמשים יכולים להצטרף אל דפים כ- Fans (=אוהדים). "פייסבוק פייג`ס" מתאים יותר לגופים עסקיים, מוצרים ושירותים ודמויות מוכרות ופופולריות. דרך דפים אלו ניתן לעדכן אוהדים על פעילות, לפתוח אירועים הנוגעים לחברה/למוצר/לשירות ולהציע לבעלי פרופיל להצטרף כאוהדים.
הפלטפורמה בתשלום כוללת: ביצוע קמפיין ממומן ע"פ עקרון PPC, בזהה לקמפיין Adwords של Google.
למרות הדמיון, להלן כמה נקודות מפתח בפייסבוק, המייחדים אותה כרשת פרסומית- מגוגל Adwords:
*בפייסבוק המודעה המוצגת כוללת תמונה- בניגוד לגוגל בו המודעות הן טקסטואליות בלבד.
*הפילוח בפייסבוק-היות ומדובר ברשת חברתית- ממוקד לפי טווח גילאים, שפה, מיקום בעולם ומילות מפתח
המייצגות תחומי עניין של המשתמשים, לעומת גוגל אשר מסתמך על מה שהגולש מחפש.
*בפייסבוק, המודעות עולות באופן וולנטרי, מבלי שהמשתמש ביקש "הצעות" למילות חיפוש- הן פשוט עולות,
מבלי שפייסבוק "שואל" את המשתמש. בגוגל לעומת זאת המודעות יופיעו לאחר שהגולש חיפש ביטויים באופן
אקטיבי.
*בפייסבוק, המפרסם יכול לבחור בין "תשלום לכל קליק" לבין "כמות חשיפות" של המודעה שלו, ללא קשר
לכמות ההקלקות עליה. גוגל, לעומת זאת, שם דגש עיקרי על קמפיין באמצעות PPC.
לסיכום: ניתן למנף רשתות חברתיות לצרכי שיווק באינטרנט. צריך לדעת איך לעשות זאת ובאיזה תזמון וגישה. אין ספק כי פייסבוק
ממקסמת את הפוטנציאל העסקי הגלום ברשתות חברתיות.
ארל'ה
ראש מחלקת SEO וקידום אתרים
אינטרדיל בנייה, קידום ופיתוח אתרים
http://www.interdeal.co.il/?goto=6